Kender du symptomerne på stress?

Oplever du ofte på din arbejdsplads at du har en masse halvfærdige opgaver? At du bliver presset over den mindste ting? At dit humør hurtigt skifter? At du ligger søvnløs om natten og tænker? Måske har du ondt i maven eller i hovedet… Hvis du kan nikke genkendende til disse symptomer, så har du meget stor garanti fået stress. Det er vigtigt at man finder roden til det, som gør dig stresset. Er det dit arbejde eller er det nogle faktorer på hjemmefronten? Disse skal lokaliseres og elimineres. Det kan lyde meget lettere end det er i det virkelig liv. Derfor kommer vi her med en lang række redskaber, som kan give dig pusterum på hjemmefronten og på arbejdspladsen. Du kan bruge nogle af disse redskaber som inspiration til din egen hverdag.

Naturen er den største hjælp

Er det derhjemme, du har brug for noget pusterum? Det kan være svært at have et krævende arbejde samtidig med man skal være en god forældre og engageret i at have et socialt liv, hvor man omgås med sine venner. Hvis i har mange aftaler, hverdag efter arbejde vil det være en god ide at skrue ned for det. Det kan være i kun skal have én aftale om ugen og planlægge det i en weekend. På den måde bliver du ikke stresset over, at skulle hjem på et bestemt tidspunkt og planlægge en masse efter du har fri. Hvis du bliver stresset over at din telefon kimer dig ned eller folk forventer en masse af dig, kan du i stedet fjerne dig selv et par timer fra det civiliserede liv. Tag i stedet din fiskestang under armen og afsæt et par timer til at sidde i ro og mag og arbejde med dine tanker uden at blive forstyrret. Du kan også løbe eller gå en lang tur i naturomgivelser. Naturen har en måde at skabe ro omkring os på. Der er intet vi skal forholde os til, men blot lytte og iagttage.

Hvad skal du være opmærksom på når du er på arbejde

Er det din arbejdsplads, som gør dig stresset? Prøv at lokaliser, hvad der gør dig stresset på jobbet. Er det eksempelvis at skulle være social med dine kollegaer eller er det en bestemt type arbejdsopgave? Er det arbejdsopgaverne, så bør du tag en snak med din overordnede om, hvordan i kan løse det i fællesskab. Der er måske nogle i en lignende situation, som du kan læne dig op ad. Hvis din arbejdplads ikke kan hjælpe dig, vil der ofte på de sociale medier være grupper, hvor du kan sparre med andre, der har været i samme båd. Det første skridt er faktisk at indrømme man har stress. For mange er det et et svaghedstegn at have stress. Men det er faktisk bare kroppens måde at vise at du skal tage den med ro. Det er IKKE et tabu, men derimod et af de mest omdiskuterede emner. Der ligger derfor en masse gratis metoder online, til hvordan du kan tøjle dine arbejdsopgaver.