Knæskader kan være svære at komme igennem

Har du fået en knæskade, kan det være svært, at komme ovenpå igen fordi du glemmer at give det tid til at hele. Det kan være svært at være tålmodig, når man er en aktiv person, men tid og ro er faktisk den bedste kur. Alt afhængig af, hvilken type skade du har fået, vil det tage forskellig tid at behandle. Har du eksempelvis løse knæ er det vigtigt at få en skinne på, som kan holde det på plads hele tiden, selv når du ligger i din seng. Det kan for nogle være en fordel at ligge med benet oppe om natten. Her er det meget praktisk at have en elevationsseng, hvor du selv kan bestemme højden.

Det skal du passe på med

Når du døjer med en knæskade er der en masse ting, som du skal være ekstra opmærksom på. Jeg er en meget aktiv person og er vild med fitnes. Da jeg til en TRX time kom til at lave at lave et forkert vrid i mit knæ. Det gjorde hammer ondt, men jeg fortsatte timen. Dagen efter var mit knæ meget hævet og jeg havde svært ved at støtte på det. Jeg arbejde normalt som tjener, så jeg er vandt til at gå meget i min hverdag. Derfor var det meget svært for mig at holde mig i ro. Efter jeg fik mit vrid i knæet har jeg erfaret at det er skidt at foretage følgende bevægelser:

  • Have for meget belastning på benet
  • Sidde med benet overkår
  • Gå på for hårdt underlag
  • Sidde på hug
  • Gå i høje sko

Alle disse bevægelser fik mit knæ til at svulme op igen. Gik jeg på for hårdt underlag, fik jeg for hårde stød i knæet. Det samme skete da jeg havde taget høje sko på til en fødselsdag. Jeg lagde også hurtigt mine vaner om i forhold til, hvordan jeg sad med mine ben overkårs eller skulle samle noget op fra jorden, hvor jeg sad på hug. I starten gik jeg derfor med et knæbind, for at holde det på plads. Det var ikke specielt sexet, men man lærer hurtigt at leve med det. Hvis det er det, som skal til for at kunne holde knæet på plads, så er det sådan det må være.

Kom igen med genoptræning

Nogle af mine venner, som har haft lignende skader, har også valgt at gå til genoptræning hos en fysioterapeut. Det har hjulpet dem til at lave øvelser, som kan hjælpe dem ud af deres skader i benet. De vil også hjælpe dig med, at få genopbygget den potentielt tabte masse af muskler efter det antal uger du har været stille. Jeg havde ikke selv behov for det, men mange jeg kender, har fået en dybere forståelse for kroppens anatomi. Det har hjulpet dem til at undgå skader i benene i de senere par år. Man skal ikke undervurdere tiden, som man bruger på at genoptræne. Mange starter ud for tidligt og det kan ende ud i at skaden kommer igen. Derfor er det meget vigtigt, at man starter ud igen langsomt og giver sig selv den tid, som det tager at hele.